Monday, 7 December 2015

Analisis Gaya Bahasa I


Baiklah, dalam entri sebelum ini kami telah menjelaskan mengenai stilistik. Entri kali ini pula, kami akan mengupas gaya bahasa yang ada dalam subjek kajian kami, iaitu  cerpen TULANG PEKASAM IKAN PUYU (TPIP).

Sebelum berceloteh panjang mengenai gaya bahasa, dalam cerpen ini terdapat dua jenis gaya bahasa iaitu gaya bahasa langsung dan gaya bahasa tidak langsung. Tapi, entri kali ini, kami hanya akan memuatkan mengenai gaya bahasa langsung sahaja


Selamat membaca !



GAYA BAHASA LANGSUNG

I. Repetisi ( Perulangan)
Gaya bahasa repetisi ialah gaya bahasa yang mengandungi unsur-unsur pengulangan bunyi, suku kata, kata, frasa atau bahagian ayat yang dianggap penting untuk menghasilkan kesan dan memberi tekanan dalam sebuah konteks yang sesuai. (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2005). Selain itu, Prof. Dr. Nyoman Kutha Ratna (2009) pula mengatakan bahawa repetisi ialah bentuk perulangan kata ataupun kelompok kata.

Berikut merupakan antara gaya bahasa repetisi lazim yang terdapat dalam cerpen TPIP:
1     1.  Aliterasi (perulangan konsonan di awal kata dan yang berturutan)
Pengulangan konsonan ‘t
Contoh:
-Tuk tidak tahu baca. Tetapi melihat surat sahaja pun, rindu tuk sudah terubat. “Apa kata Nit?” tanya tuk.

2      2Asonansi (pengulangan bunyi vokal)
Contoh pengulangan vokal ‘i’
-Tuk Wan terima surat daripada posmen waktu hampir makan nasi tengah hari. Tuk Wan cepat-cepat pakai cermin mata bingkai bulat.
-Tuk perempuan sudah tidak senang bubuh nasi di dalam pinggan. Tuk sudah tidak senang isi gulai di dalam mangkuk.

Contoh pengulangan vokal ‘a’
-Tuk melihat sahaja surat itu. Tuk tidak tahu baca. Tetapi melihat surat sahaja pun, rindu tuk sudah terubat. “Apa kata Nit?” tanya Tuk.

3      3. Anafora (pengulangan perkataan pertama pada baris yang berikutnya)
Contoh:
-Tuk bagaikan disentak. Gembira tiba-tiba. Tuk kesot kembali dekat tuk wan yang sedang bongkok makan nasi. Tuk lihat perut tuk wan yang tidak berbaju itu berlipat-lipat isinya dan bergelambir. Tuk nampak urat-urat lengan tuk wan timbul kerekot.
-Tuk wan kurus tetapi kekar. Tuk wan kurus tetapi keras.
-Kepulangan nit menjadikan kekuatannya kembali segar. Kepulangan nit melepaskan tanggungan rindunya yang sekian lama.

4      4. Epifora (pengulangan kata pada akhir baris secara berturutan)
Contoh:
-Pinggan nasi digesak, mangkuk gulai digesak.
-Ikan puyu cerdik. Ikan keli cerdik.

5      5. Rima (bunyi yang sama pada huruf akhir dalam baris).
Contoh: Rima ‘aa’
-Tuk berpaling ke kiri. Sekali lagi tusukan pilu kata-kata nit dirasai.
-Maka tuk pun tersenyum. Barulah diyakininya yang nit masih lagi berminat dan berselera dengan pekasam.


GAYA BAHASA REPETISI YANG LAIN

1      1. Anadiplosis (pengulangan kata atau frasa terakhir menjadi kata atau frasa pertama dalam baris        seterusnya).
Contoh:
Tuk teringat pekasam. Sudah seminggu. Seminggu tentu sudah masam.

2      2. Antanaklasis ( pengulangan kata yang sama bentuknya dalam ayat tetapi mempunyai makna           yang berbeza.
Contoh:
Tuk mahu tempik pada nit, bagaimana sakit kena cucuk sirip ikan puyu, bagaimana nyamuk ketubung waktu maghrib ketika mengisar ikan. Bagaimana lenguh menumbuk dan menggiling beras buat serbuk.

3      3. Epanalepsi (pengulangan kata pertama menjadi kata terakhir dalam klausa atau ayat).
Contoh:
Tuk wan macam sudah mengambil alih semua itu sehingga nit lebih berat mengambil tahu pada tuk wan.

4      4. Simplok ( perulangan pada awal dan akhir baris [gabungan gaya bahasa anafora dan katafora])
Contoh:
Tuk tidur di sisi Nit. Tuk dakap Nit. Tuk belai rambut Nit.

5      5. Responsif / Mesodilopsis ( perulangan kata di bahagian tengah baris)
Contoh:
Mata Nit berair. Muka Nit merah. Air hidung Nit meleleh-leleh.


II. Paralelisme (Kesejajaran)
Paralelisme ialah gaya bahasa yang mencapai persejajaran dalam pemakaian kata-kata atau frasa yang menduduki fungsi yang sama dalam bentuk gramatikal yang sama ( Gorys Keraf. 1986: 126). Manakala Kamus Linguistik (1984) pula mendefinisikan gaya bahasa paralelisme sebagai pemakaian kata yang berulang-ulang ujaran yang sama dalam bunyi, tatabahasa atau makna, atau gabungan dari kesemuanya yang merupakan ciri khas dari bahasa puitis (1984: 121).

Dalam karya TPIP ini, kesejajaran frasa yang digunakan  tidak berada dalam satu ayat, sebaliknya penggunaan ayat-ayat yang ringkas dan mudah tetap mempunyai fungsi yang sama. Contoh yang dapat dilihat adalah seperti berikut:
i.         Tuk perempuan sudah tidak senang bubuh nasi dalam pinggan. Tuk sudah tidak senang isi gulai dalam mangkuk.
ii.       Tuk siangkan sisik. Tuk buang perut. Tuk kisar dengan asam gelugur. Tuk asingkan ikan sepat benua dengan ikan puyu.
iii.     Tuk beredar. Tuk naik semula ke rumah. Tuk rebah diri di atas tempat tidur. Tuk memandang bumbung rumah. Tuk letak tangan di atas dahi.
iv.     Nit membuka mulutnya luas-luas, meluahkan sesuatu yang tersangkut. Nit muntah. Nit meloya

1  III.    Gaya bahasa Anitesis
Gaya bahasa yang mengadakan perbandingan antara dua antonim yang saling bertentangan secara semantik.
Contoh:
Tuk Wan kurus, tetapi kekar (tegap dan kuat). Tuk wan kurus, tetapi keras

2    IV.  Gaya bahasa klimaks dan antiklimaks
Secara umumnya, dikenali sebagai gaya bahasa yang bersifat periodik dan gaya bahasa yang bersifat kendur di dalam suatu kalimat.
Secara khususnya, gaya bahasa klimaks mengandungi urutan – urutan yang makin lama makin mengandungi penekanan. Manakala, gaya bahasa anti – klimaks pula merupakan gagasan – gagasan yang berturut – turut kian berkurang kepentingannya serta dihasilkan melalui penggunaan ayat yang berstruktur mengendur.
Contoh:
i.         Nit sudah lama tidak balik. Sejak masuk sekolah berasrama, pakai kelubung putih dengan naju putih dan kain biru, Nit jarang balik, walau dengan bapanya. Nit Cuma kirim surat. Dalam surat, Nit kata dia selalu rindu Tuk dan Tuk Wan.
ii.        Padanlah dengan Jaber, anak tunggal Tuk itu. Kata sahaja ada kereta, tetapi tidak pernah balik. Padanlah dengan bini Jaber, menantu yang tidak banyak cakap, bukan mahu ajak Jaber balik ke sini. Jaber selalu sibuk. Dan kini, apabila Nit sudah masuk sekolah berasrama, bukan mudah hendak balik. Kena cuti panjang. Balik begitu – begitu jangan harap.

3      V. Gaya bahasa retoris
Gaya bahasa yang menggunakan bahasa yang jelas dan padat. Maknanya diwujudkan secara bukan tersirat, iaitu secara langsung berdasarkan lapisan luar makna bahasa. Gaya bahasa retorik boleh dibahagikan kepada aliterasi, asonasi, susunan songsang (inversi), ellipsis, litotes dan eufemisme.

a      1. Susunan songsang (inversi)
Gaya bahasa yang terhasil daripada pembalikan ayat atau rangkai kata dengan tujuan menimbulkan kesan tertentu. Dari segi susunan ayat, susunan songsang ialah gaya yang menterbalikkan susunan biasa ayat, iaitu S + P kepada P + S
i.        Tuk wan makan nasi cukup lalu.
ii.       Tuk bangun lagi, terketar – ketar.
iii.      Mata Tuk tergenang air.

b     2.  Eufemisme
Sejenis gaya kiasan halus yang biasanya berbentuk ungkapan atau simpulan bahasa yang mengandungi isi dan pengertian yang kurang menyenangkan. Dengan cara ini, pendengar tidak rasa tersinggung atau kecil hati.
Contoh:
i.                    Jaber balik seoang diri kerana bini jaber masih bekerja.
ii.                  Tuk Wan macam tuli.

Perkataan bini dan tuli kedua – dua bersinonim dengan berkataan isteri dan tuli. Namun, kedua – duanya digunakan dalam pengucapan yang agak kasar. Walaubagaimanapun, penggunaan perkataan ini mungkin sudah biasa digunakan oleh masyarakat sekeliling serta perkataan ini tidak lagi dianggap kasar oleh mereka


Pemilihan perkataan:
i.                    Pinggan nasi digesak, mangkik gulai digesak
ii.                  Ketika matahari hayum – temayaun
iii.                Tuk tiba bangun terkakap – kakap
iv.                 Tuk merenung ke arah jalan


RUJUKAN

Nik Hassan Basri bin Nik Ab. Kadir. 2005. Stilistik Komsas. Tanjung Malim: Universiti     Pendidikan Sultan Idris.

Nyoman Kutha Ratna. 2009. Stilistika: Kajian Puitika Bahasa, Sastra, dan Budaya.           Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 

No comments:

Post a Comment